Blog

Psychologia inwestowania – finanse behawioralne a teoria perspektywy

Autor: Piotr Zielonka

Dlaczego jesteśmy nadmiernie pewni własnych przekonań? Czym jest złudzenie przyczynowości? Na czym polegają heurystyka zakotwiczenia? Czy nadmierny optymizm ma wyłącznie negatywne oblicze? Na czym polega pułapka potwierdzenia? Jak działa złudzenie kontroli? Aby odpowiedzieć na te pytania, wysłuchaj fragmentu fragmentu ksiązki „Punkt odniesienia” autorstwa Piotra Zielonki.

Czytaj więcej »

Drobna acz ważna porada

Autor: Piotr Śliwiński

Drobna acz ważna porada Piotra Śliwińskiego, podróżnika, wykładowcy na studiach podyplomowych „Psychologia Biznesu dla Menedżerów” w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Czytaj więcej »

Błędne postrzeganie koniunkcji

Autor: Kamil Kozieł

Kamil Kozieł opowiada o powszechnym błędzie poznawczym, nawiązując do swoich zajęć z teorii i praktyki komunikacji. Kamil jest wykładowcą na studiach podyplomowych „Psychologia Biznesu dla Menedżerów”, prowadzonych w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Czytaj więcej »

Ważny, często popełniany błąd poznawczy

Autor: Piotr Zielonka

Czy przeczytałeś książkę „Otoczeni przez idiotów”? A może „ Mój szef jest idiotą”? A czy zainteresowało Cię opracowanie „Jak radzić sobie z ludźmi, których nie da się znieść?” Czy widzisz już wspólną cechę powyższych tytułów? Wszystkie one odwołują się do pewnej, silnej, tendencji, kierującej Twoim myśleniem, nie tylko w biznesie. Spróbuj odpowiedzieć sobie na poniższe pytania, a szybko odgadniesz, jaka to tendencja.

Czytaj więcej »

Dwoje oczu za oko

Autor: Piotr Zielonka

Czy obserwowaliście kiedykolwiek bójką pomiędzy dwójką dzieci? Czy zauważyliście, że każde z dzieci zadaje cios mocniejszy od ciosu otrzymanego chwilę wcześniej? Każde z dzieci potem twierdzi, że to drugie uderzyło je mocniej.
Tak naprawdę wszystkie konflikty mają tendencję do eskalacji, nie tylko dziecięce bójki. Dlaczego?

Czytaj więcej »

Efekt pseudopewności

Autor: Piotr Zielonka

Czy przyglądacie się dyskusji na temat zasadności noszenia maseczek w miejscach publicznych? Zwolennicy maseczek mówią, że powinny je nosić osoby zakażone koronawirusem lub te, które mogły się już zakazić, ponieważ w ten sposób chronią zdrowe osoby w swoim otoczeniu. Inni dodają…

Czytaj więcej »

Pułapka podmieniania atrybutów

Autor: Piotr Zielonka i Krzysztof Szymanek

Ważnym obecnie problemem jest groźba zakażenia się wirusem covid-19. Może zatem warto wiedzieć, jak długo wirus ten utrzymuje się na powierzchni metalowej? Albo zapoznać się z komputerową symulacją przemieszczania się wirusa w hipermarkecie, po tym jak jeden z klientów kichnął?

Czytaj więcej »

Przekleństwo myślenia jakościowego

Autor: Piotr Zielonka

W 1974 roku Elizabeth Loftus oraz John Palmer pokazali uczestnikom eksperymentu film z wypadkiem samochodowym. Następnie jedną grupę badanych zapytano, jak szybko jechały auta, gdy „doszło do zderzenia”, a drugą grupę, jak szybko jechały auta, gdy „doszło do ich roztrzaskania”. Badani z drugiej grupy…

Czytaj więcej »

Antibodies, fool!

Autor: Piotr Zielonka

Od kilku tygodni uczeni z całego świata głowią się nad tym, jak powstrzymać epidemię koronawirusa SARS-CoV-2. Trwa wyścig na opracowanie skutecznej szczepionki, która w najlepszym razie powstanie za kilka miesięcy.

Czytaj więcej »

Psychologia biznesu w czasach psychobiznesu

Autor: Paweł Fortuna

W listopadzie 2012 roku firma Sedlak & Sedlak podała zestawienie usług oferowanych na rynku przez wróżbitów. Oprócz typowych dla nich rytuałów, takich jak wybór szczęśliwego imienia dla dziecka, pomoc w wyborze partnera życiowego czy oczyszczanie aury znalazły się tam usługi, które powinny budzić zaniepokojenie specjalistów zajmujących się udzielaniem profesjonalnego wsparcia w sferze biznesu i rozwoju osobistego.

Czytaj więcej »

Efekt halo

Autor: Piotr Zielonka

Piszę ten tekst w pociągu z Warszawy do Sopotu. Obok mnie siedzi pewien dżentelmen i rozwiązuje krzyżówki…

Czytaj więcej »

Dlaczego twój mózg potrzebuje wakacji?

Autor: Maciej Błaszak

Powiedzielibyśmy, że mózg podczas wakacji wypoczywa, podobnie jak jego właściciel. Nic jednak bardziej błędnego – wyłączenie pracy zadaniowej oznacza dla mózgu poświęcenie się tematom, które dla człowieka mają kluczowe znaczenie, zarówno w wymiarze ewolucyjnym jak i osobniczym…..

Czytaj więcej »

Pułapka gracza u Fiodora Dostojewskiego

Autor: Tadeusz Tyszka, Tomasz Zaleśkiewicz

Znany jest tzw. negatywny efekt świeżości, zwany również złudzeniem gracza, który polega na przekonaniu, że w losowej serii po ciągu zdarzeń jednego rodzaju (np. po pięciu ORŁACH) zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia przeciwnego – RESZKI). Tekst znakomitego pisarza jest przejawem tego właśnie złudzenia.

Czytaj więcej »

Najnowsze odkrycie neurofizjologii kontra homo economicus

Autor: Riccardo Campa, Piotr Zielonka

Dla większości osób ważniejszy wydawał się inny czynnik niż maksymalizacja użyteczności. Okazało się, że jakiś inny czynnik interferuje (a często nawet przeważa) z maksymalizacją użyteczności wyrażonej w dolarach. Tym czynnikiem jest etyka, czy precyzyjniej: poczucie sprawiedliwości.

Czytaj więcej »

Emocje w inwestowaniu

Autor: Piotr Zielonka

Zmiany cen akcji na giełdzie z dobrym przybliżeniem mogą być opisane jako proces losowy, czyli podobne są do kroków stawianych przez kompletnie pijanego marynarza. W tej sytuacji stawianie poprawnych prognoz graniczy z cudem. Niemniej, inwestorzy nie dokonują transakcji na chybił-trafił. Starają się analizować sytuację makroekonomiczną oraz kondycję wybranych przez siebie spółek.

Czytaj więcej »

Efekt myślenia wstecznego

Autor: Piotr Zielonka

Ludzie nie myślą tak sprawnie, jak im się wydaje. Wpadają w liczne pułapki psychologiczne. Od dziesięcioleci naukowcy odkrywają coraz to nowsze. Na początku przyjrzyjmy się dwóm przykładom.

Czytaj więcej »

Teoria perspektywy

Autor: Piotr Zielonka

Ogromna część współczesnych badań na pograniczu psychologii i ekonomii ma swoje źródło w odkryciach dwóch badaczy: Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego. Największym chyba dokonaniem Kahnemana i Tversky’ego jest opracowana przez nich teoria perspektywy. Teoria perspektywy składa się z dwóch głównych części: pierwsza dotyczy użyteczności, druga natomiast prawdopodobieństw.

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA

Trwają zapisy na XXXVI edycję studiów podyplomowych "Psychologia Biznesu dla Menedżerów"
START
7 III 2021

polecane książki:

SZUKAJ NA BLOGU: