Blog

Efekt pseudopewności

Autor: Piotr Zielonka

Czy przyglądacie się dyskusji na temat zasadności noszenia maseczek w miejscach publicznych? Zwolennicy maseczek mówią, że powinny je nosić osoby zakażone koronawirusem lub te, które mogły się już zakazić, ponieważ w ten sposób chronią zdrowe osoby w swoim otoczeniu. Inni dodają…

Czytaj więcej »

Pułapka podmieniania atrybutów

Autor: Piotr Zielonka i Krzysztof Szymanek

Ważnym obecnie problemem jest groźba zakażenia się wirusem covid-19. Może zatem warto wiedzieć, jak długo wirus ten utrzymuje się na powierzchni metalowej? Albo zapoznać się z komputerową symulacją przemieszczania się wirusa w hipermarkecie, po tym jak jeden z klientów kichnął?

Czytaj więcej »

Przekleństwo myślenia jakościowego

Autor: Piotr Zielonka

W 1974 roku Elizabeth Loftus oraz John Palmer pokazali uczestnikom eksperymentu film z wypadkiem samochodowym. Następnie jedną grupę badanych zapytano, jak szybko jechały auta, gdy „doszło do zderzenia”, a drugą grupę, jak szybko jechały auta, gdy „doszło do ich roztrzaskania”. Badani z drugiej grupy…

Czytaj więcej »

Antibodies, fool!

Autor: Piotr Zielonka

Od kilku tygodni uczeni z całego świata głowią się nad tym, jak powstrzymać epidemię koronawirusa SARS-CoV-2. Trwa wyścig na opracowanie skutecznej szczepionki, która w najlepszym razie powstanie za kilka miesięcy.

Czytaj więcej »

Psychologia biznesu w czasach psychobiznesu

Autor: Paweł Fortuna

W listopadzie 2012 roku firma Sedlak & Sedlak podała zestawienie usług oferowanych na rynku przez wróżbitów. Oprócz typowych dla nich rytuałów, takich jak wybór szczęśliwego imienia dla dziecka, pomoc w wyborze partnera życiowego czy oczyszczanie aury znalazły się tam usługi, które powinny budzić zaniepokojenie specjalistów zajmujących się udzielaniem profesjonalnego wsparcia w sferze biznesu i rozwoju osobistego.

Czytaj więcej »

Efekt halo

Autor: Piotr Zielonka

Piszę ten tekst w pociągu z Warszawy do Sopotu. Obok mnie siedzi pewien dżentelmen i rozwiązuje krzyżówki…

Czytaj więcej »

Dlaczego twój mózg potrzebuje wakacji?

Autor: Maciej Błaszak

Powiedzielibyśmy, że mózg podczas wakacji wypoczywa, podobnie jak jego właściciel. Nic jednak bardziej błędnego – wyłączenie pracy zadaniowej oznacza dla mózgu poświęcenie się tematom, które dla człowieka mają kluczowe znaczenie, zarówno w wymiarze ewolucyjnym jak i osobniczym…..

Czytaj więcej »

Pułapka gracza u Fiodora Dostojewskiego

Autor: Tadeusz Tyszka, Tomasz Zaleśkiewicz

Znany jest tzw. negatywny efekt świeżości, zwany również złudzeniem gracza, który polega na przekonaniu, że w losowej serii po ciągu zdarzeń jednego rodzaju (np. po pięciu ORŁACH) zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia przeciwnego – RESZKI). Tekst znakomitego pisarza jest przejawem tego właśnie złudzenia.

Czytaj więcej »

Najnowsze odkrycie neurofizjologii kontra homo economicus

Autor: Riccardo Campa, Piotr Zielonka

Dla większości osób ważniejszy wydawał się inny czynnik niż maksymalizacja użyteczności. Okazało się, że jakiś inny czynnik interferuje (a często nawet przeważa) z maksymalizacją użyteczności wyrażonej w dolarach. Tym czynnikiem jest etyka, czy precyzyjniej: poczucie sprawiedliwości.

Czytaj więcej »

Emocje w inwestowaniu

Autor: Piotr Zielonka

Zmiany cen akcji na giełdzie z dobrym przybliżeniem mogą być opisane jako proces losowy, czyli podobne są do kroków stawianych przez kompletnie pijanego marynarza. W tej sytuacji stawianie poprawnych prognoz graniczy z cudem. Niemniej, inwestorzy nie dokonują transakcji na chybił-trafił. Starają się analizować sytuację makroekonomiczną oraz kondycję wybranych przez siebie spółek.

Czytaj więcej »

Efekt myślenia wstecznego

Autor: Piotr Zielonka

Ludzie nie myślą tak sprawnie, jak im się wydaje. Wpadają w liczne pułapki psychologiczne. Od dziesięcioleci naukowcy odkrywają coraz to nowsze. Na początku przyjrzyjmy się dwóm przykładom.

Czytaj więcej »

Teoria perspektywy

Autor: Piotr Zielonka

Ogromna część współczesnych badań na pograniczu psychologii i ekonomii ma swoje źródło w odkryciach dwóch badaczy: Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego. Największym chyba dokonaniem Kahnemana i Tversky’ego jest opracowana przez nich teoria perspektywy. Teoria perspektywy składa się z dwóch głównych części: pierwsza dotyczy użyteczności, druga natomiast prawdopodobieństw.

Czytaj więcej »

Zachowania nabywców w sytuacji skrajnej niewiedzy

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

1. Wprowadzenie
Można wskazać wiele sytuacji, gdy nabywca towaru lub usługi działa w skrajnej niewiedzy. Chodzi o nieznajomość samych alternatyw wyboru i ważnych cech tych alternatyw. Kilka lat temu wyborem tego rodzaju dla wielu Polaków był wybór funduszu emerytalnego. Dokonywał się on w warunkach braku wiedzy o istotnych cechach funduszy, które dopiero wchodziły na rynek.

Czytaj więcej »

Psychologiczne rady na czas kryzysu finansowego

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

1. Nie upieraj się przy jednej perspektywie.
Kiedy myślimy o tak nieprzyjemnej sytuacji jak kryzys gospodarczy, to większość naszych myśli koncentruje się na perspektywie unikania strat. Rzadko przychodzą nam do głowy inne opcje, a w szczególności możliwość osiągania zysku.

Czytaj więcej »

Interferencja retroaktywna

Autor: Krzysztof Przybyszewski

Gorąco się zrobiło i letnio, więc będzie o piwie. Niedawno oglądałem w TV jakieś filmidło i podczas przerwy na reklamę, jak zapewne wielu spośród telewidzów, wyłączyłem fonię i tępo patrzyłem w ekran. Jedna z reklam była o piwie i przedstawiała górali tańczących zbójnickiego. Jak już wspomniałem tępo patrzyłem w ekran, a moje myśli zabłądziły do pewnego słowa, a mianowicie do słowa HARNAŚ.

Czytaj więcej »

Magia korelacji

Autor: Piotr Zielonka

Wszyscy chcemy poznawać prawidłowości otaczającego nas świata, ale w procesie tym czyha na nas wiele pułapek. Odnajdowanie fikcyjnych korelacji jest jedną z nich.

Czytaj więcej »

Kilka słów na temat negocjowania

Autor: Tadeusz Tyszka

Co jest celem negocjacji?

Nieporozumieniem, na które zwraca się uwagę w poważniejszych podręcznikach jest błędne określenie celu negocjacji. Wbrew potocznym mniemaniom celem negocjacji nie jest osiągnięcie porozumienia.

Czytaj więcej »

Kłopoty z lotto…

Autor: Bartłomiej Dzik

Niedawno kilkakrotnie mogliśmy usłyszeć w mediach o imponującej wygranej, jaka czeka we włoskim lotto na szczęśliwca, który trafnie wytypuje 6 liczb. Główna wygrana ponad 60 milionów EURO z pewnością przemawia do wyobraźni. Ponieważ równocześnie wspomniano, że od ponad 40 tygodni nikt nie trafił 6-tki, ktoś mógłby pomyśleć, że Włosi to naród wyjątkowych pechowców…

Czytaj więcej »

Pasta do zębów, a słabości poznawcze

Autor: Marcin Palenik

Przechodząc głównymi ulicami dużych miast można czasem napotkać młodych sprzedawców pasty do zębów. Nie wystawiają oni jednak swojego towaru na stolikach. Stosują rodzaj sprzedaży bezpośredniej, która jest dużo bardziej aktywną formą handlu. Gdy wypatrzą potencjalnego klienta, prezentują mu swoje produkty w sposób, powiedziałbym, artystyczny. Dopóki tych sprzedawców nie zobaczy się w akcji, trudno ich odróżnić od zwykłych przechodniów.

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA

Trwają zapisy na XXXV edycję studiów podyplomowych "Psychologia Biznesu dla Menedżerów"
START
10 x 2020

polecane książki:

SZUKAJ NA BLOGU: