Blog

Lojalność

Autor: Hubert Łącki

Powszechnie uważa się, że koszt utrzymania istniejącego klienta jest wielokrotnie niższy od kosztu pozyskania nowego. Panuje też przekonanie, że lojalni klienci są mniej wrażliwi na ceny, wydają więcej pieniędzy na produkty, którym są wierni i promują ulubionego producenta bądź usługodawcę wśród swoich znajomych.

Czytaj więcej »

Kiedy tracimy rozum

Autor: Marek Tokarz

Nie myślimy tak sprawnie, jak byśmy chcieli. Nie myślimy nawet tak sprawnie, jak się nam wydaje. Przy wyciąganiu wniosków z rozgrywających się wokół nas zdarzeń popełniamy masę błędów, tworząc sobie fałszywy obraz świata.

Czytaj więcej »

Pułapki psychologiczne

Autor: Tadeusz Tyszka

Ludzie od zawsze stawali przed wyborami zawierającymi ryzyko i zastanawiali się, co będzie lepsze: zmierzyć się z losem i zaryzykować, czy nie kusić losu i nie podejmować ryzyka. Jednak późno bo dopiero w drugiej połowie siedemnastego wieku Pascal i Fermat dokonali przełomowego odkrycia w analizie ryzyka – rachunku prawdopodobieństwa. Od nich zaczęto liczyć szanse uzyskania różnych wyników – najpierw tylko dla wyników w grach hazardowych,ale wkrótce także dla innych zdarzeń – na przykład długości życia (po to, by ustalić koszty ubezpieczeń) itd.

Czytaj więcej »

Jak się maskować?

Autor: Marek Tokarz

Ludzie przeważnie nie mają tak zwanej podzielności uwagi i nie są w stanie wykonywać dwóch różnych czynności równocześnie. Toteż kiedy tylko zaczynają mówić, przestają myśleć. To nie jest dobra strategia. Te nieliczne osoby, które posiadły umiejętność łączenia myśli ze słowami, osiągają w komunikacji językowej lepsze rezultaty, są bowiem w stanie obserwować na bieżąco reakcje słuchacza, przewidywać je i stosownie do tego planować swoje wypowiedzi.

Czytaj więcej »

Wpływ społeczny

Autor: Marcin Palenik

Wódz Apaczów spytał się swojego plemiennego szamana: „Jaka w tym roku będzie zima: łagodna czy mroźna?”. Ponieważ szaman niezbyt wierzył we własne metody predykcyjne, pojechał do centrum meteorologicznej w mieście. Na pytanie o pogodę w najbliższą zimę usłyszał, że będzie raczej zimno. Gdy szaman powrócił do swojego plemienia Indianie zaczęli przygotowania do zimy: całą jesień zbierali drewno i robili zapasy żywności. Okazało się jednak, że zima była wyjątkowo ciepła. Oczywiście szaman został złajany.

Czytaj więcej »

Jak się obrażać?

Autor: Marek Tokarz

Pewna moja znajoma otrzymała niegdyś kartkę z życzeniami imieninowymi. Nadawca bardzo serdecznie życzył jej tego, owego i jeszcze czegoś, a cały tekst zakończył kunsztowną frazą: „… oraz wyprostowania wszystkich ścieżek”. Za te właśnie metaforyczne słowa moja znajoma śmiertelnie się na ich autora obraziła. Ponieważ zupełnie nie mogłem pojąć, o co jej chodzi, wyjaśniła mi, że ten, kto te słowa napisał, bez wątpienia sądził, iż nie wszystkie dotychczasowe jej ścieżki są wystarczająco proste.

Czytaj więcej »

Narodziny

Autor: Marek Tokarz

Za towary sprowadzane z zagranicy płaci się cło. Jakiś czas temu Ministerstwo Kultury wpadło na pomysł, aby oclić również… importowane wyrazy. Miały nam otóż grozić mandaty za używanie obcych słów, takich jak grill-bar, sex-shop, fitness-club. Ten obłędny pomysł został na szczęście zapomniany. Wprawdzie „Gazeta Wyborcza” ogłosiła konkurs na polskie odpowiedniki tych (i innych) angielskich terminów, lecz kto dziś pamięta choćby jedną z setek nazw będących plonem tego konkursu?

Czytaj więcej »

Złudzenie myślenia wstecznego

Autor: Jan Ros

Schwytali Saddama Husseina? Wiedziałem, że tak się stanie. Cokolwiek niespodziewanego i mało prawdopodobnego zdarzy się w życiu publicznym, zazwyczaj opatrywane jest przez komentatorów stwierdzeniem: „w zasadzie było to do przewidzenia”.

Czytaj więcej »

Co robi reklama?

Autor: Krzysztof Przybyszewski

W popularnych publikacjach o reklamie zazwyczaj znajdziemy cały zestaw twierdzeń, opisujących tajemnicze oddziaływania w reklamie rzekomo ukryte. Są to opowieści zawierające dość kuszące interpretacje subtelnych aluzji, tropów kulturowych i symboliki, składających się na magiczną siłę skłaniającą do nierozsądnych zachowań pustoszących nasze portfele. Weźmy za przykład takie Dębowe Mocne. Hmm…

Czytaj więcej »

W obliczu niepewności

Autor: Jan Ros

Ludzie w swych potocznych sądach często mylą prawdopodobieństwo z wartością oczekiwaną. Pomyłka ta jednak może w istotny sposób szkodzić podejmowanym decyzjom.

Czytaj więcej »

Przewidzieć hossę

Autor: Jan Ros

Od dawien dawna ludzie próbują przewidywać przyszłość. Także w gospodarce. Szczególnie intensywnie na rynkach finansowych. W swych próbach predykcji napotykają jednak przeróżne problemy.

Czytaj więcej »

Umiejętności czy przypadek?

Autor: Jan Ros

Na każdym kroku spotykamy się z trudnościami w odróżnieniu umiejętności od przypadku. Cały niemal postęp wiedzy naukowej oparty jest na poszukiwaniu, a następnie opisywaniu zależności przyczynowo-skutkowych.

Czytaj więcej »

Po co etykieta?

Autor: Irena Kamińska-Radomska

Staramy się wtedy wspiąć na szczyty swoich możliwości, aby w każdym naszym ruchu i wypowiedzianym słowie przejawiała się nieskazitelna osobowość, intelekt, maniery, spokój, harmonia. Jednak rzeczywistość pokazuje, że – jak na złość – w takich właśnie sytuacjach niektórzy wypadają zdecydowanie gorzej niż zwykle.

Czytaj więcej »

Ile kosztują emocje?

Autor: Tomasz Zaleśkiewicz

Gdyby w 1925 roku, w Stanach Zjednoczonych, ktoś zainwestował 1000 dolarów w bony skarbowe, po 70 latach ta inwestycja byłaby warta 12 720 dolarów. Suma nie wydaje się nadzwyczajnie atrakcyjna, ale cóż, ostrożność kosztuje. Co by się zatem stało, gdyby ktoś inny, także w Stanach Zjednoczonych, także w 1925 roku wydał 1000 dolarów, ale na zakup akcji? Otóż okazuje się, że po upływie 70 lat jej/jego portfel byłby wart 842 000 dolarów!

Czytaj więcej »

Niebezpieczeństwa amatorskich prób wykrywania kłamstwa

Autor: Marek Tokarz

Wbrew potocznemu poglądowi możliwości wykrycia kłamstwa w zwykłych sytuacjach życiowych, na podstawie obserwacji zachowań niewerbalnych, są niewielkie. Dla nieprofesjonalisty zachowania te bywają skrajnie mylące. U każdego bowiem, nawet gdy mówi prawdę, można się dopatrzyć jakichś oznak kłamstwa, u nikogo zaś, nawet gdy kłamie, nie da się stwierdzić wszystkich oznak.

Czytaj więcej »

Co robić z niezadowolonymi klientami?

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

Podstawowym zaleceniem w przypadku pojawienia się niezadowolonych klientów jest nie działać zbyt szybko. Warto bowiem zacząć od refleksji nad właściwym sformułowaniem problemów decyzyjnych. Abstrahując od przepisów prawa, których przestrzegania obowiązany jest oczywiście zarówno każdy sprzedawca jak i klient, zagadnienie ?niezadowolonych klientów? może być sprowadzone do trzech problemów:

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA

Trwają zapisy na XXXV edycję studiów podyplomowych "Psychologia Biznesu dla Menedżerów"
START
10 x 2020

polecane książki:

SZUKAJ NA BLOGU: