Blog

Zachowania nabywców w sytuacji skrajnej niewiedzy

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

1. Wprowadzenie
Można wskazać wiele sytuacji, gdy nabywca towaru lub usługi działa w skrajnej niewiedzy. Chodzi o nieznajomość samych alternatyw wyboru i ważnych cech tych alternatyw. Kilka lat temu wyborem tego rodzaju dla wielu Polaków był wybór funduszu emerytalnego. Dokonywał się on w warunkach braku wiedzy o istotnych cechach funduszy, które dopiero wchodziły na rynek.

Czytaj więcej »

Psychologiczne rady na czas kryzysu finansowego

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

1. Nie upieraj się przy jednej perspektywie.
Kiedy myślimy o tak nieprzyjemnej sytuacji jak kryzys gospodarczy, to większość naszych myśli koncentruje się na perspektywie unikania strat. Rzadko przychodzą nam do głowy inne opcje, a w szczególności możliwość osiągania zysku.

Czytaj więcej »

Interferencja retroaktywna

Autor: Krzysztof Przybyszewski

Gorąco się zrobiło i letnio, więc będzie o piwie. Niedawno oglądałem w TV jakieś filmidło i podczas przerwy na reklamę, jak zapewne wielu spośród telewidzów, wyłączyłem fonię i tępo patrzyłem w ekran. Jedna z reklam była o piwie i przedstawiała górali tańczących zbójnickiego. Jak już wspomniałem tępo patrzyłem w ekran, a moje myśli zabłądziły do pewnego słowa, a mianowicie do słowa HARNAŚ.

Czytaj więcej »

Magia korelacji

Autor: Piotr Zielonka

Wszyscy chcemy poznawać prawidłowości otaczającego nas świata, ale w procesie tym czyha na nas wiele pułapek. Odnajdowanie fikcyjnych korelacji jest jedną z nich.

Czytaj więcej »

Kilka słów na temat negocjowania

Autor: Tadeusz Tyszka

Co jest celem negocjacji?

Nieporozumieniem, na które zwraca się uwagę w poważniejszych podręcznikach jest błędne określenie celu negocjacji. Wbrew potocznym mniemaniom celem negocjacji nie jest osiągnięcie porozumienia.

Czytaj więcej »

Kłopoty z lotto…

Autor: Bartłomiej Dzik

Niedawno kilkakrotnie mogliśmy usłyszeć w mediach o imponującej wygranej, jaka czeka we włoskim lotto na szczęśliwca, który trafnie wytypuje 6 liczb. Główna wygrana ponad 60 milionów EURO z pewnością przemawia do wyobraźni. Ponieważ równocześnie wspomniano, że od ponad 40 tygodni nikt nie trafił 6-tki, ktoś mógłby pomyśleć, że Włosi to naród wyjątkowych pechowców…

Czytaj więcej »

Pasta do zębów, a słabości poznawcze

Autor: Marcin Palenik

Przechodząc głównymi ulicami dużych miast można czasem napotkać młodych sprzedawców pasty do zębów. Nie wystawiają oni jednak swojego towaru na stolikach. Stosują rodzaj sprzedaży bezpośredniej, która jest dużo bardziej aktywną formą handlu. Gdy wypatrzą potencjalnego klienta, prezentują mu swoje produkty w sposób, powiedziałbym, artystyczny. Dopóki tych sprzedawców nie zobaczy się w akcji, trudno ich odróżnić od zwykłych przechodniów.

Czytaj więcej »

Lojalność

Autor: Hubert Łącki

Powszechnie uważa się, że koszt utrzymania istniejącego klienta jest wielokrotnie niższy od kosztu pozyskania nowego. Panuje też przekonanie, że lojalni klienci są mniej wrażliwi na ceny, wydają więcej pieniędzy na produkty, którym są wierni i promują ulubionego producenta bądź usługodawcę wśród swoich znajomych.

Czytaj więcej »

Kiedy tracimy rozum

Autor: Marek Tokarz

Nie myślimy tak sprawnie, jak byśmy chcieli. Nie myślimy nawet tak sprawnie, jak się nam wydaje. Przy wyciąganiu wniosków z rozgrywających się wokół nas zdarzeń popełniamy masę błędów, tworząc sobie fałszywy obraz świata.

Czytaj więcej »

Pułapki psychologiczne

Autor: Tadeusz Tyszka

Ludzie od zawsze stawali przed wyborami zawierającymi ryzyko i zastanawiali się, co będzie lepsze: zmierzyć się z losem i zaryzykować, czy nie kusić losu i nie podejmować ryzyka. Jednak późno bo dopiero w drugiej połowie siedemnastego wieku Pascal i Fermat dokonali przełomowego odkrycia w analizie ryzyka – rachunku prawdopodobieństwa. Od nich zaczęto liczyć szanse uzyskania różnych wyników – najpierw tylko dla wyników w grach hazardowych,ale wkrótce także dla innych zdarzeń – na przykład długości życia (po to, by ustalić koszty ubezpieczeń) itd.

Czytaj więcej »

Jak się maskować?

Autor: Marek Tokarz

Ludzie przeważnie nie mają tak zwanej podzielności uwagi i nie są w stanie wykonywać dwóch różnych czynności równocześnie. Toteż kiedy tylko zaczynają mówić, przestają myśleć. To nie jest dobra strategia. Te nieliczne osoby, które posiadły umiejętność łączenia myśli ze słowami, osiągają w komunikacji językowej lepsze rezultaty, są bowiem w stanie obserwować na bieżąco reakcje słuchacza, przewidywać je i stosownie do tego planować swoje wypowiedzi.

Czytaj więcej »

Wpływ społeczny

Autor: Marcin Palenik

Wódz Apaczów spytał się swojego plemiennego szamana: „Jaka w tym roku będzie zima: łagodna czy mroźna?”. Ponieważ szaman niezbyt wierzył we własne metody predykcyjne, pojechał do centrum meteorologicznej w mieście. Na pytanie o pogodę w najbliższą zimę usłyszał, że będzie raczej zimno. Gdy szaman powrócił do swojego plemienia Indianie zaczęli przygotowania do zimy: całą jesień zbierali drewno i robili zapasy żywności. Okazało się jednak, że zima była wyjątkowo ciepła. Oczywiście szaman został złajany.

Czytaj więcej »

Jak się obrażać?

Autor: Marek Tokarz

Pewna moja znajoma otrzymała niegdyś kartkę z życzeniami imieninowymi. Nadawca bardzo serdecznie życzył jej tego, owego i jeszcze czegoś, a cały tekst zakończył kunsztowną frazą: „… oraz wyprostowania wszystkich ścieżek”. Za te właśnie metaforyczne słowa moja znajoma śmiertelnie się na ich autora obraziła. Ponieważ zupełnie nie mogłem pojąć, o co jej chodzi, wyjaśniła mi, że ten, kto te słowa napisał, bez wątpienia sądził, iż nie wszystkie dotychczasowe jej ścieżki są wystarczająco proste.

Czytaj więcej »

Narodziny

Autor: Marek Tokarz

Za towary sprowadzane z zagranicy płaci się cło. Jakiś czas temu Ministerstwo Kultury wpadło na pomysł, aby oclić również… importowane wyrazy. Miały nam otóż grozić mandaty za używanie obcych słów, takich jak grill-bar, sex-shop, fitness-club. Ten obłędny pomysł został na szczęście zapomniany. Wprawdzie „Gazeta Wyborcza” ogłosiła konkurs na polskie odpowiedniki tych (i innych) angielskich terminów, lecz kto dziś pamięta choćby jedną z setek nazw będących plonem tego konkursu?

Czytaj więcej »

Złudzenie myślenia wstecznego

Autor: Jan Ros

Schwytali Saddama Husseina? Wiedziałem, że tak się stanie. Cokolwiek niespodziewanego i mało prawdopodobnego zdarzy się w życiu publicznym, zazwyczaj opatrywane jest przez komentatorów stwierdzeniem: „w zasadzie było to do przewidzenia”.

Czytaj więcej »

Co robi reklama?

Autor: Krzysztof Przybyszewski

W popularnych publikacjach o reklamie zazwyczaj znajdziemy cały zestaw twierdzeń, opisujących tajemnicze oddziaływania w reklamie rzekomo ukryte. Są to opowieści zawierające dość kuszące interpretacje subtelnych aluzji, tropów kulturowych i symboliki, składających się na magiczną siłę skłaniającą do nierozsądnych zachowań pustoszących nasze portfele. Weźmy za przykład takie Dębowe Mocne. Hmm…

Czytaj więcej »

W obliczu niepewności

Autor: Jan Ros

Ludzie w swych potocznych sądach często mylą prawdopodobieństwo z wartością oczekiwaną. Pomyłka ta jednak może w istotny sposób szkodzić podejmowanym decyzjom.

Czytaj więcej »

Przewidzieć hossę

Autor: Jan Ros

Od dawien dawna ludzie próbują przewidywać przyszłość. Także w gospodarce. Szczególnie intensywnie na rynkach finansowych. W swych próbach predykcji napotykają jednak przeróżne problemy.

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA

Trwają zapisy na XXXVI edycję studiów podyplomowych "Psychologia Biznesu dla Menedżerów"
START
7 III 2021

polecane książki:

SZUKAJ NA BLOGU: