Blog

Narodziny

Autor: Marek Tokarz

Za towary sprowadzane z zagranicy płaci się cło. Jakiś czas temu Ministerstwo Kultury wpadło na pomysł, aby oclić również… importowane wyrazy. Miały nam otóż grozić mandaty za używanie obcych słów, takich jak grill-bar, sex-shop, fitness-club. Ten obłędny pomysł został na szczęście zapomniany. Wprawdzie „Gazeta Wyborcza” ogłosiła konkurs na polskie odpowiedniki tych (i innych) angielskich terminów, lecz kto dziś pamięta choćby jedną z setek nazw będących plonem tego konkursu?

Czytaj więcej »

Złudzenie myślenia wstecznego

Autor: Jan Ros

Schwytali Saddama Husseina? Wiedziałem, że tak się stanie. Cokolwiek niespodziewanego i mało prawdopodobnego zdarzy się w życiu publicznym, zazwyczaj opatrywane jest przez komentatorów stwierdzeniem: „w zasadzie było to do przewidzenia”.

Czytaj więcej »

Co robi reklama?

Autor: Krzysztof Przybyszewski

W popularnych publikacjach o reklamie zazwyczaj znajdziemy cały zestaw twierdzeń, opisujących tajemnicze oddziaływania w reklamie rzekomo ukryte. Są to opowieści zawierające dość kuszące interpretacje subtelnych aluzji, tropów kulturowych i symboliki, składających się na magiczną siłę skłaniającą do nierozsądnych zachowań pustoszących nasze portfele. Weźmy za przykład takie Dębowe Mocne. Hmm…

Czytaj więcej »

W obliczu niepewności

Autor: Jan Ros

Ludzie w swych potocznych sądach często mylą prawdopodobieństwo z wartością oczekiwaną. Pomyłka ta jednak może w istotny sposób szkodzić podejmowanym decyzjom.

Czytaj więcej »

Przewidzieć hossę

Autor: Jan Ros

Od dawien dawna ludzie próbują przewidywać przyszłość. Także w gospodarce. Szczególnie intensywnie na rynkach finansowych. W swych próbach predykcji napotykają jednak przeróżne problemy.

Czytaj więcej »

Umiejętności czy przypadek?

Autor: Jan Ros

Na każdym kroku spotykamy się z trudnościami w odróżnieniu umiejętności od przypadku. Cały niemal postęp wiedzy naukowej oparty jest na poszukiwaniu, a następnie opisywaniu zależności przyczynowo-skutkowych.

Czytaj więcej »

Po co etykieta?

Autor: Irena Kamińska-Radomska

Staramy się wtedy wspiąć na szczyty swoich możliwości, aby w każdym naszym ruchu i wypowiedzianym słowie przejawiała się nieskazitelna osobowość, intelekt, maniery, spokój, harmonia. Jednak rzeczywistość pokazuje, że – jak na złość – w takich właśnie sytuacjach niektórzy wypadają zdecydowanie gorzej niż zwykle.

Czytaj więcej »

Ile kosztują emocje?

Autor: Tomasz Zaleśkiewicz

Gdyby w 1925 roku, w Stanach Zjednoczonych, ktoś zainwestował 1000 dolarów w bony skarbowe, po 70 latach ta inwestycja byłaby warta 12 720 dolarów. Suma nie wydaje się nadzwyczajnie atrakcyjna, ale cóż, ostrożność kosztuje. Co by się zatem stało, gdyby ktoś inny, także w Stanach Zjednoczonych, także w 1925 roku wydał 1000 dolarów, ale na zakup akcji? Otóż okazuje się, że po upływie 70 lat jej/jego portfel byłby wart 842 000 dolarów!

Czytaj więcej »

Niebezpieczeństwa amatorskich prób wykrywania kłamstwa

Autor: Marek Tokarz

Wbrew potocznemu poglądowi możliwości wykrycia kłamstwa w zwykłych sytuacjach życiowych, na podstawie obserwacji zachowań niewerbalnych, są niewielkie. Dla nieprofesjonalisty zachowania te bywają skrajnie mylące. U każdego bowiem, nawet gdy mówi prawdę, można się dopatrzyć jakichś oznak kłamstwa, u nikogo zaś, nawet gdy kłamie, nie da się stwierdzić wszystkich oznak.

Czytaj więcej »

Co robić z niezadowolonymi klientami?

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

Podstawowym zaleceniem w przypadku pojawienia się niezadowolonych klientów jest nie działać zbyt szybko. Warto bowiem zacząć od refleksji nad właściwym sformułowaniem problemów decyzyjnych. Abstrahując od przepisów prawa, których przestrzegania obowiązany jest oczywiście zarówno każdy sprzedawca jak i klient, zagadnienie ?niezadowolonych klientów? może być sprowadzone do trzech problemów:

Czytaj więcej »

Magia cyferek, czyli złudzenie pieniądza

Autor: Krzysztof Przybyszewski

Ostatnio w banku usłyszałem taką – mniej więcej – wypowiedź niezadowolonego klienta: „Złodzieje! Kiedy zakładałem u nich konto, oprocentowanie wynosiło 14 proc., a teraz dają mi 2 proc.”. Pomijając fakt, że prowadzenie konta to usługa, za którą trzeba płacić (co rzeczywiście może budzić niezadowolenie), ważne jest to, że ów hałaśliwy pan w swoim rozumowaniu najwyraźniej kierował się nominalnymi wartościami liczb, zamiast pomyśleć…

Czytaj więcej »

Przedsiębiorczość lekiem na bezrobocie

Autor: Tadeusz Tyszka

Jeszcze w latach 30-ych dwudziestego wieku prof. Jahoda prowadziła badania w małej austriackiej wiosce Marienthal dręczonej największym w Austrii bezrobociem. Wśród członków rodzin dotkniętych tym nieszczęściem ustaliła długą listę negatywnych konsekwencji bezrobocia. Oczywistą konsekwencją były braki materialne takich rodzin…

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA

Trwają zapisy na XXXIV edycję studiów podyplomowych "Psychologia Biznesu dla Menedżerów"
START
MARZEC 2020

polecane książki:

SZUKAJ NA BLOGU: